Pamiętać należy o tym, iż egzamin państwowy można „oblać” w różny sposób, nie koniecznie przesiadając się z panem egzaminatorem na mieście w trakcie egzaminu, ale także już po powrocie do ośrodka.

Przerwanie egzaminu jest równoznaczne z popełnionym przez nas DUŻYM BŁĘDEM,
np.: przejazd na czerwonym świetle, wymuszenie pierwszeństwa, jazdą pod prąd, czy też przejazdem przez podwójną ciągłą… Kończąc natomiast egzamin z wynikiem negatywnym już po powrocie do ośrodka, wiąże się z popełnieniem przez nas bardzo wielu, choć nie wykluczających nas z dalszej jazdy błędów, jak np.: słaba dynamika jazdy, brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca, czy też jazda z dala od prawej krawędzi jezdni.

Aby więc uniknąć negatywnego wyniku egzaminu zachęcam do przeczytania poniższej informacji i dobrych wskazówek.

Dziennik Ustaw rocznik 2005 nr 217. Data publikacji: 31 października 2005 r. poz. 1834

- zmiana z dnia 8 maja 2009 r.

Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy

1. Kolizja drogowa.
2. Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
3. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.
4. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.
5. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.
6. Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia.
7. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.
8. Niezastosowanie się do:
◦ sygnałów świetlnych,
◦ sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania     ruchem drogowym,
◦ sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
9. Niezastosowanie się do znaków:
◦ “stop”,
◦ “zakaz wjazdu”,
◦ “zakaz wjazdu …”,
◦ “zakaz ruchu w obu kierunkach”,
◦ “zakaz skręcania w lewo”,
◦ “zakaz skręcania w prawo”,
◦ “nakaz jazdy …”,
◦ “linia podwójna ciągła”,
◦ “powierzchnia wyłączona”.
10. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
◦ na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
◦ na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
◦ pojazdom szynowym,
◦ rowerzystom,
◦ podczas zmiany pasa ruchu,
◦ w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
◦ podczas włączania się do ruchu,
◦ podczas cofania.
11. Naruszenie zakazu zawracania.
12. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
13. Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
14. Naruszenie zakazu wyprzedzania:
◦ na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
◦ przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
◦ na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
◦ na skrzyżowaniach,
◦ na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
◦ na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
15. Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.
16. Wyprzedzanie z niewłaściwej stron.

WARTO WIEDZIEĆ
Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.

Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:

• odpowiednie obuwie
• okulary
• zapięcie pasa bezpieczeństwa
• ustawienie fotela i lusterek

Najczęściej popełniane błędy podczas jazdy po mieście:

• jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
• nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
• brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
• zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
• lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych – rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
• słaba dynamika jazdy

• nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
• niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
• brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
• wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
• nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
• nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
• brak respektowania zasady ruchu prawostronnego

Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań:

• obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
• opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
• nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania
• obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
• opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
• nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

Inne:

• obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
• opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
• nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

Podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych:

• brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
• brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
• brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
• korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem

• błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
• zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
• jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
• złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
• brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

Jeśli masz dodatkowe pytania,
zapraszamy do kontaktu!

Zadzwoń do nas +48 796 12 12 12

lub skorzystaj z formularza

Napisz wiadomość