Pamiętać należy o tym, iż egzamin państwowy można „oblać” w różny sposób, nie koniecznie przesiadając się z panem egzaminatorem na mieście w trakcie egzaminu, ale także już po powrocie do ośrodka. Przerwanie egzaminu jest równoznaczne z popełnionym przez nas DUŻYM BŁĘDEM, np.: przejazd na czerwonym świetle, wymuszenie pierwszeństwa, jazdą pod prąd, czy też przejazdem przez podwójną ciągłą…
Kończąc natomiast egzamin z wynikiem negatywnym już po powrocie do ośrodka, wiąże się z popełnieniem przez nas bardzo wielu, choć nie wykluczających nas z dalszej jazdy błędów, jak np.: słaba dynamika jazdy, brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca, czy też jazda z dala od prawej krawędzi jezdni.
Aby więc uniknąć negatywnego wyniku egzaminu
zachęcam do przeczytania poniższej informacji i dobrych wskazówek.
Ocena osoby egzaminowanej
Dziennik Ustaw rocznik 2005 nr 217. Data publikacji: 31 października 2005 r. poz. 1834
- zmiana z dnia 8 maja 2009 r.
Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy
- Kolizja drogowa.
- Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
- Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.
- Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.
- Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.
- Niezastosowanie się do:
- sygnałów świetlnych,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
- Niezastosowanie się do znaków:
- "stop",
- "zakaz wjazdu",
- "zakaz wjazdu ...",
- "zakaz ruchu w obu kierunkach",
- "zakaz skręcania w lewo",
- "zakaz skręcania w prawo",
- "nakaz jazdy ...",
- "linia podwójna ciągła",
- "powierzchnia wyłączona".
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
- na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
- na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
- pojazdom szynowym,
- rowerzystom,
- podczas zmiany pasa ruchu,
- w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
- podczas włączania się do ruchu,
- podczas cofania.
- Naruszenie zakazu zawracania.
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
- Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
- Naruszenie zakazu wyprzedzania:
- na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniach,
- na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
- na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
- Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.
- Wyprzedzanie z niewłaściwej stron.
WARTO WIEDZIEĆ
Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.
Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:
- odpowiednie obuwie
- okulary
- zapięcie pasa bezpieczeństwa
- ustawienie fotela i lusterek
Najczęściej popełniane błędy:
Podczas jazdy po mieście
- jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
- nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
- brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
- zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
- lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
- słaba dynamika jazdy
- brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
- nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
- niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
- brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
- nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
- nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
- brak respektowania zasady ruchu prawostronnego
Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań
- obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
- opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
- nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania
Podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych
- brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
- brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
- brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
- korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
- błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
- zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
- jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
- złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
- brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu
Inne
- pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
- beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok
- pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
- nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
- brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich