Pamiętać należy o tym, iż egzamin państwowy można „oblać” w różny sposób, nie koniecznie przesiadając się z panem egzaminatorem na mieście w trakcie egzaminu, ale także już po powrocie do ośrodka. Przerwanie egzaminu jest równoznaczne z popełnionym przez nas DUŻYM BŁĘDEM, np.: przejazd na czerwonym świetle, wymuszenie pierwszeństwa, jazdą pod prąd, czy też przejazdem przez podwójną ciągłą…

Kończąc natomiast egzamin z wynikiem negatywnym już po powrocie do ośrodka, wiąże się z popełnieniem przez nas bardzo wielu, choć nie wykluczających nas z dalszej jazdy błędów, jak np.: słaba dynamika jazdy, brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca, czy też jazda z dala od prawej krawędzi jezdni.

Aby więc uniknąć negatywnego wyniku egzaminu
zachęcam do przeczytania poniższej informacji i dobrych wskazówek.

Ocena osoby egzaminowanej

Dziennik Ustaw rocznik 2005 nr 217. Data publikacji: 31 października 2005 r. poz. 1834
- zmiana z dnia 8 maja 2009 r.

Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy

  1. Kolizja drogowa.
  2. Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym.
  3. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.
  4. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu.
  5. Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd.
  6. Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia.
  7. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania.
  8. Niezastosowanie się do:
    • sygnałów świetlnych,
    • sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
    • sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
  9. Niezastosowanie się do znaków:
    • "stop",
    • "zakaz wjazdu",
    • "zakaz wjazdu ...",
    • "zakaz ruchu w obu kierunkach",
    • "zakaz skręcania w lewo",
    • "zakaz skręcania w prawo",
    • "nakaz jazdy ...",
    • "linia podwójna ciągła",
    • "powierzchnia wyłączona".
  10. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
    • na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
    • na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
    • pojazdom szynowym,
    • rowerzystom,
    • podczas zmiany pasa ruchu,
    • w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
    • podczas włączania się do ruchu,
    • podczas cofania.
  11. Naruszenie zakazu zawracania.
  12. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h.
  13. Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania.
  14. Naruszenie zakazu wyprzedzania:
    • na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
    • przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
    • na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
    • na skrzyżowaniach,
    • na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
    • na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
  15. Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania.
  16. Wyprzedzanie z niewłaściwej stron.

WARTO WIEDZIEĆ

Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin.

Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:

  • odpowiednie obuwie
  • okulary
  • zapięcie pasa bezpieczeństwa
  • ustawienie fotela i lusterek

Najczęściej popełniane błędy:

Podczas jazdy po mieście

  • jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
  • nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
  • brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
  • zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
  • lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych - rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
  • słaba dynamika jazdy
  • brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
  • nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
  • niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
  • brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
  • wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
  • nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
  • nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
  • brak respektowania zasady ruchu prawostronnego

Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań

  • obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
  • opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
  • nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

Podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych

  • brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
  • brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
  • brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
  • korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
  • błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
  • zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
  • jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
  • złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
  • brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

Inne

  • pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
  • beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok
  • pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
  • nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
  • brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich